spararn.blogg.se

Storhandla

Storhandling = spara pengar

Jag har sett tips för och emot storhandling. Själv tycker jag det är oslagbart. Men då snackar vi inte 'åk till affären och köp hem allt du ser, i fall i fall', utan en planerad storhandling. Tänk ut

  1. vad vill jag äta?
  2. vilka ingredienser krävs?
  3. vad av det finns hemma?
  4. handla resten!
I helgen körde vi vårt livs storkoksrace, och vi fick ihop:
  • 6 portioner fylld köttfärslimpa
  • 8 portioner fläskstek
  • 6 portioner linsgryta
  • 2 portioner pannkakor
  • 6 portioner böngryta med chorizo
  • 6 portioner paj
  • bröd så det räcker i 3 veckor, eller mer?
  • en vitkål/morot/paprika-sallad som räcker åtminstone en halv vecka.

Handlingen för detta (som förstås inkludera fil, möjlk, frukt...det där ni vet) gick på
570 kronor. Det är ca 16 kronor per portion, eller nästan i praktiken, 16 kronor per dag, i och med att resten av maten på en dag är frukost, mellanmål, gröt osv, vilket ingår i övrigt handlat.


MVH SPARARN
#1 - Jonas

Det är mycket bra gjort! Jag vet inte om jag skulle orka att laga så mycket mat men jag ska göra ett försök! Storkok är ju definitivt the way!