spararn.blogg.se

Tre råd för att rädda din privatekonomi

Undvik att handla på avbetalning, försök alltid att köpa kontant med sparade pengar

Räntan är din extra kostnad för att du köper nu, vänta hellre med inköpet och betala kontant!
Har du inte råd med att köpa en ny dator? Om det inte är absolut anödvändigt skjut på inköpet några månader tills du sparat ihop pengar för att köpa den kontant.


Riv dina kreditkort

Ett bra knep som gör att du måste ha sparat ihop för dina inköp innan du handlar. Även om du inte kan göra inköptet idag, slipper du betala ondöiga räntekostnader vilket gör inköpet avsevärt billigare.


500 kronorsregeln

Vänta med ett inköp lika många dagar som inköpspriset/500 avrundat uppåt. Exempel: En DVD spelare kostar 900 kr, fundera två dagar (900/500) på om du verkligen ska köpa denna DVD. Efter två dagar har du hunnit fundera igenom ditt behov och om du verkligen har råd. Använder man denna regel undviker man att köpa saker man kanske inte behöver. Det är lätt att anpassa gränsen efter person och vad det är för typ av inköp.

MVH SPARARN

#1 - luhluu

hehe ok.. ah riktigt sjuk e den..tack =)

#2 - Jonas

Det där med 500 kronorsregeln var ta mig tusan det bästa jag har hört på länge! Det anammar jag omedelbart för att undvika förhastade pryl och klädköp...
Ha en bra dag!

#3 - Lena Petersson

Kloka råd. Jag har aldrig förstått mig på dem som köper på kredit. Jo en dröm om Mer-trafik är en dröm där man sitter och klickar på nästa sida hela tiden, fast man drömmer drömmen i omgångar så att säga. Det är jobbigt att surfa och klicka hela natten.

#4 - Ida

Ohja :D

#5 - jenna

haha, tack du lilla charming man ( :

dig skulle jag behöva ha i väskan JÄMT!