Tio sätt att misslyckas som affiliate

Amit Mehtas utmärkta blogg om affiliatemarknadsföring i allmänhet och bra affiliatestrategier i synnerhet som går under namnet Super Affiliate Mindset har satt ihop en lista över de 10 grövsta misstagen man kan göra som affiliate och publicerat den under rubriken Top 10 Ways to Be a Dead Broke Affiliate.

Även om listan har en typiskt amerikansk, duktigt raljant likaväl som negativ ton så tycker vi att den är så pass läsvärd att vi ville anpassa den till svenska förhållanden och återpublicera den här. För vänder man bara på steken så innehåller den förstås en massa goda råd om hur man verkligen bör förhålla sig till att vara affiliate, om man nu skulle vilja lyckas riktigt ordentligt.

  1. Håll dig aldrig till en och samma strategi som affiliate särskilt länge. Om du har prövat något i en månad utan att nå resultat ska du genast testa något annat. Byt ständigt mellan SEO, PPC, Facebook-annonser, artikelmarknadsföring, pressmeddelanden, nischade bloggar?
  2. Kolla din statistik åtminstone var femte minut, och klaga högt så fort den inte håller måttet. Om detta inte gör det fullständigt distraherad och suger upp all din emotionella energi kan du testa att installera SMS-rapportering eller ett toolbar-tillägg som visar en dialogruta eller skickar ett meddelande så fort du har levererat en sale.
  3. Bjud på de mest uppenbara och konkurrensutsatta nyckelorden inom varje område. Tillbringa sedan 75 procent av dagen med att kontrollera dina två allra viktigaste annonsers position jämfört med dina konkurrenters.
  4. För att riktigt driva dig själv till vansinne bör du oavbrutet hålla koll på ifall någon har stulit material från din sajt genom att ständigt kontrollera de organiska resultaten för det eller de nyckelord som ger dig allra mest försäljning. Om du hittar en sajt som kopierar ditt innehåll ska du genast göra en polisanmälan samt kontakta Google, din affiliate manager och alla du känner och klaga ordentligt över vad som har hänt. Se till att bli riktigt ordentligt känslosam över vad som har hänt.
  5. Viktigast av allt : ägna 80 procent av din tid till att klaga så mycket som möjligt i affiliate-relaterade forum (vi föreslår WN, SEO-forum och Affiliate-forum). Om du inte kan komma på tillräckligt med saker att klaga över kan vi tipsa om ämnen som hur du har tappat positioner i Google, varför din statistik inte visar försäljningar som du vet att du har haft under de två senaste timmarna eller hur du misstänker att affiliatenätverket i hemlighet undanhåller försäljningar som du har genererat.
  6. Om du helt skulle sakna ämnen för dina klagomål i forumen så kan du ju alltid börja med personliga attacker på super-affiliates. Ursprungstexten föreslår måltavlor som Amit Mehta själv, Shoemoney eller John Chow. Du kan säkert komma på vilka du själv vill utsätta för några riktigt smaskiga persnonliga påhopp här i Sverige.
  7. Hoppa över den tråkiga och oproduktiva fasen som kallas marknadsundersökning innan du kastar dig över ett affiliateprogram. Plocka bara det program som verkar betala ut mest pengar och sätt igång.
  8. Ägna all återstående tid åt att köpa en massa dyrt informationsmaterial, böcker och e-böcker om affiliatemarknadsföring. Tryck i dig allt du hittar och lär dig allt du kan. Gör sedan ingenting åt det. Va du än gör, så gör ingenting förhastat som att implementera din nya kunskap på din sajt. Vänta på rätt tillfälle. Det kommer nog så småningom.
  9. Lev kvar i den fasta förvissningen om att de enda som tjänar pengar på affiliatemarknadsföring är de som har lyckats få till specialdealar direkt med annonsörerna eller för att de har använt AdWords så länge att de har de har en helt otrolig historik som gör det möjligt för dem att köpa vilket nyckelord som helst för under två kronor även om du själv får betala 10 kronor klicket.
  10. För ett herrans oväsen så fort du upptäcker den minsta diskrepans mellan statistiken i Google Analytics och affiliatenätverkets statistik. Kontakta Google. Ring snuten. Och ring genast din affiliate-manager och kräv betalning för dina två förlorade försäljningar. Lägg några timmar på det. Minst. Ring ytterligare en affiliate-manager om den första inte lyssnar. Och glöm för all del inte att berätta om det på forumen (se punkt fem ovan).

Vill du istället ha några riktigt goda råd om hur man lyckas som affiliate så föreslår vi den här texten istället.

MVH SPARARN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0