spararn.blogg.se

Så gör du rätt ekonomival
Krisen har skakat världsekonomin - men hur påverkar den dig?
Här är superguiden inför den nya börsveckan:
Vad ska du göra med fonder? Aktier? Banksparande? Vågar du köpa en bostad? Eller sälja?
Expressens ekonomireporter Johan Wallqvist har plockat fram svaren

AKTIER
Vad händer?
Det rekordstora raset på Stockholmsbörsen i fredags morse - minus 8,7 procent på fem minuter - orsakades av brist på kontanter hos stora globala företag och kapitalplacerare.
- Kreditmarknaden fungerar inte. Stora bolag och finansiella institutioner tvingades sälja aktier för att få loss kontanter, säger Cecilia Hermansson, chefsekonom på Swedbank.
Räkna med fler börsstormar så länge finanskrisen pågår.
- Finanskrisen är bara i sin linda och det kommer att dröja tre år innan konjunkturen vänder uppåt igen, sade Scaniachefen Leif Östling på en kapitalmarknadsdag i fredags.
Kan jag förlora mina pengar?
Ja.
Hur ska jag göra?
Stockholmsbörsen har fallit med drygt 44 procent hittills i år. Sälj inte nu. Då får du en förlust. Vänta på att börsen vänder upp. Det gör den förr eller senare.
Behöver du pengar nu och vill ha ut dina aktiers kvarvarande värde, sälj. Glöm inte förlustavdraget i nästa deklaration.


AKTIEFONDER
Vad händer?
Alla börser i världen drabbas av den globala finanskrisen. Har du aktiefonder så har de under krisen sjunkit i värde, även om fondsparande innebär att riskerna sprids.
Kan jag förlora mina pengar?
Ja.
Hur ska jag göra?
Sälj inte nu om du inte måste.
Om du behöver pengarna, sälj, ta förlusten och utnyttja förlustavdraget.
Är det ett långsiktigt sparande, till exempel PPM-fonder eller försäkringsfonder till din pension, och du har allt i aktiefonder och inte har placerat om pengarna, är det en dålig idé att göra det nu.
Då förlorar du pengar. Även om börsen faller ännu mer så vänder de upp igen - förr eller senare. Då har du chans att få bättre avkastning.


RÄNTEFONDER
Vad händer?
Trots massiva insatser från riksbanken och andra centralbanker för att smörja finansmarknaderna så är det fortsatt brist på likviditet i systemen.
Kan jag förlora mina pengar?
Risken är låg. Korta svenska räntefonder placerar ofta i korta svenska räntepapper till exempel utgivna av svenska staten. En sådan placering är säker.
Hur ska jag göra?
Välj kort svensk räntefond med låg avgift som bara placerar i svenska säkra papper. De kallas ofta likviditetsfonder.
Vissa fondbolag tillåter att deras penningmarknadsfonder placerar en mindre del i utländska räntepapper med högre risk. Undvik dem. Likaså räntefonder i utländska valuta som har valutarisk.
Långa svenska räntefonder har i regel större risk men de ökar lite mer i värde nu när marknadsräntorna är på väg ned.


BANKSPARANDE
Vad händer?
Krisen har tvingat fram ett bättre skydd av den statliga insättningsgarantin för att lugna
oroliga sparare.
Kan jag förlora mina pengar?
Nej. Om du inte har mer än en halv miljon kronor i en bank som går i konkurs.
Regeringen har höjt det maximala ersättningsbeloppet per kund till 500 000 kronor. Dessutom omfattar skyddet nu alla typer av bankkonton.
Har du sparkonto i en utländsk bank med filial
i Sverige så skyddas dina pengar nu också där. Svenska sparare i kraschade Kaupthing Edge ska också få ut alla insatta pengar plus ränta.
Hur ska jag göra?
Du kan ha kvar pengarna på banken upp till en halv miljon kronor. Välj ett konto som ger bra sparränta. Helst med fria uttag så du är flexibel.
Eller spara säkert hos statliga riksgälden. Riksgäldspar ger nu en ränta på 4,50 procent.


BOSTADSLÅN
Vad händer?
Riksbankens räntesänkning i veckan lättade lite på trycket på finansmarknaderna. Flera banker och bolåneinstitut har nu sänkt sina bundna boräntor något sedan handeln med bostadsobligationer börjat fungera.
Men så länge kreditmarknaden inte fungerar fortsätter bankerna ta ut höga riskpremier av låntagarna. Då förblir de rörliga boräntorna höga.
Kan jag förlora mina pengar?
Om du väljer bunden ränta nu och de rörliga räntorna sjunker till lägre nivåer än vad du bundit till, så får du betala onödigt mycket för dina lån.
Hur ska jag göra?
Har du marginaler i din ekonomi: sätt undan pengar till bolånen om räntorna stiger mer.
Riskerar du att bli av med jobbet? Har du svårt att klara bostadslånen?
Kontakta omedelbart din bank. Ju tidigare ni hanterar situationen desto bättre blir det för dig.


GULD, KONST, ANTIKVITETER
Vad händer?
Guldpriset ökar i regel i orostider. Priset på ett kilo 24 karats guld ligger nu strax över 200 000 kronor. Det är nästan "all time high".
Konst- och antikvitetsmarknaderna är mer kopplade till effekterna av kris och lågkonjunktur med minskad handel och mer osäkra värderingar.
Kan jag förlora mina pengar?
Nej, så länge du inte säljer.
Ja, om du säljer till lägre pris än du köpt för.
Hur ska jag göra?
Sälj inte guld, konst och antika föremål om du inte måste. Äger du en klenod så lär den behålla sitt värde även efter krisen.
Hittar du en köpare som betalar mer än du betalt själv och du behöver pengarna - sälj.
Låt en professionell värderare granska din ägodel först så du inte säljer för billigt.


DYRA KREDITER
Vad händer?
En omvänd tillgång som du bör bli av med för att få bättre ekonomi. Ett sätt är att sälja av sådant du inte behöver och betala av dyra krediter.
Kan jag förlora mina pengar?
Nej, meningen är att du ska få lägre skulder och mer pengar.
Hur ska jag göra?
Rensa ut allt du inte behöver. Ha realistiska prisförväntningar på det du säljer. Internet gör att köparna ser snabbt vad som är rätt pris.
Är det ägodelar med ett bestående värde kan du försöka med pantbanken. De lånar ut pengar med din pryl som säkerhet. När det är bättre tider och du har bättre ekonomi - kan du köpa tillbaka prylen.


BOSTADEN
Vad händer?
Hittills har främst borätter fallit i pris men sedan finanskrisen bröt ut i september har även villapriserna börjat falla, rapporterar många mäklare.
Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi vid KTH har länge sagt att boprisfallet kommer att bli totalt 30 procent både för borätter och villor. Andra tror på mindre prisfall.
Räntan, läget på arbetsmarknaden och psykologi är viktiga faktorer som påverkar priserna. Liksom bostadstyp, ort, skick och läge.
Kan jag förlora mina pengar?
Tvingas du sälja till lägre pris än du betalat så kan du bli sittande utan bostad men med lån kvar. Då förlorar du pengar. Inte om du bor kvar tills priserna stiger igen.
Hur ska jag göra?
Låt ditt bostadsbehov bestämma. Men har du inte råd att bo kvar och måste sälja i en nedåtgående marknad: Gå ned i pris direkt så att bostaden blir såld. Tro inte att du ska få samma pris som grannen fick för ett halvår sedan.


Källa: Expressen.se

None